Friday, October 28, 2011

luahan hati seorang insan di muka bumi

terkedu hati nurani

sedang qiz berdiri memerhati sekeliling... qiz dihampiri dan disapa oleh seorang insan... qis balas dengan senyuman.....
  insan itu pun berkata kepada qis " tengok tu kereta orang tu rosak, saya kenal dia, dan dia juga kenal saya... tapi sombong sangat... kalu lalu depan saya tak penah nak senyum atau pun nak tegor saya.... siapa la saya ni kan... saya dah la tua... miskin, keje saya tengoklah berpanas kan, saya ni buruk.. malu agaknya nak tegor saya, malas saya nak menolong orang yang sombong cam tu, biar je kereta dia rosak, bukan saya tak nak tolong tapi dia tu sombong sangat" alamak terkedu qiz tak tau nak kata apa... orang tu menambah "di kawasan ini awak dan beberapa orang je  selalu mahu senyum dan menegor dengan kami kat sini yang lain.... mmmmmm sombong-sombong.... sapa la kita ni kan" adoi sedih je qiz dengar luahan hati insan tu....

secebis kisah ni menunjukkan sikap kita sendiri yang tak mahu menghormati orang lain... tak kira la sapa pun insan tu.. kita patut menghormati orang tersebut.... sukar sangat kah mengukir sedikit senyuman kepada orang yang memandang kita.....

dengab sedikit "senyuman yang ikhlas" boleh menggambarkan siapa diri kita.....
 orang boleh menilai diri kita....

harap sayang-sayang yang membaca secebis kisah ni.. tidak akan bersikap sombong dan memilih orang untuk memberi sekelumit senyuman.....










No comments: